Eksempler på afholdte kurser/foredrag/temadage

Kommunikationstræning/Svære samtaler, bl.a.:

  • Overdragelse af besked om f.eks. alvorlig diagnose
  • Afslutningssamtalen
  • At tale om seksualitet med brystopererede
  • Eksistentielle samtaler med alvorligt syge/døende
  • Frontpersonales kontakt (direkte/telefonisk) med kunder som er vrede/kriseramte
  • Vrede pårørende
  • Den gode lægesamtale/svære lægesamtaler
  • Krise- og katastrofehåndtering for særligt indsatspersonale (flypersonale)

Organisatoriske processer:

  • Stress: Reaktioner, forebyggelse og håndtering. Individ/gruppe/organisation
  • At arbejde i teams/grupper: Tværfagligt samarbejde, gruppeprocesser, kommunikation
  • Psykisk arbejdsmiljø: Samarbejde og feedback
  • Om sygefravær – ledelse og forberedelse af samtaler
  • Projektarbejde: Forhandling og genforhandling af den psykologiske kontrakt med interessenter i projektarbejde
  • Psykisk arbejdsmiljø og sygefravær: Når trivslen viser tænder
  • Forandringsprocesser og –reaktioner i organisationer
  • At arbejde med dilemmaer: tværfagligt samarbejde om livstruende sygdomme
  • Ledelse og forskellige typer af medarbejdersamtaler
  • Tværfagligt samarbejde og kommunikation i opgaveløsningen
  • Ændringsprocesser og reaktioner i organisationer/sygehusafdelinger

Kliniske problemstillinger

  • Bodyimage og seksualitet – ved somatisk sygdom. Set fra patientens perspektiv og fra de professionelles
  • Kronisk sygdom – perspektiver for patienten og de professionelle
  • Professionelle med pårørende i fokus
  • Kræft, sorg og depression – hvordan skelne og handle som professionel?
  • At være pårørende til person ramt af alvorlig/kronisk sygdom
  • Angst og alvorlig/kronisk sygdom
  • Angst og åndenød
  • Kropsopfattelse og kronisk sygdom
  • Børn som pårørende til alvorlig syge mennesker – Hvad forstår børn? Hvordan reagerer børn? Hvad skal børn have at vide? Hvordan støtte børn?
  • Arbejde med alvorligt syge/døende patienter – problemstillinger, reaktioner og handlemuligheder.
  • Kriseintervention for professionelle – at arbejde i krisefeltet. Reaktioner, håndtering
Camilla Schrøder | CVR: 29681864 | Nørre Søgade 27A, 1.th, 1370 København K  | Tlf.: 29 84 76 00 | cs@camillaschroder.dk