Kommunikationstræning/Svære samtaler, bl.a.:
- Overdragelse af besked om f.eks. alvorlig diagnose
- Afslutningssamtalen
- At tale om seksualitet med brystopererede
- Eksistentielle samtaler med alvorligt syge/døende
- Frontpersonales kontakt (direkte/telefonisk) med kunder som er vrede/kriseramte
- Vrede pårørende
- Den gode lægesamtale/svære lægesamtaler
- Krise- og katastrofehåndtering for særligt indsatspersonale (flypersonale)
Organisatoriske processer:
- Stress: Reaktioner, forebyggelse og håndtering. Individ/gruppe/organisation
- At arbejde i teams/grupper: Tværfagligt samarbejde, gruppeprocesser, kommunikation
- Psykisk arbejdsmiljø: Samarbejde og feedback
- Om sygefravær – ledelse og forberedelse af samtaler
- Projektarbejde: Forhandling og genforhandling af den psykologiske kontrakt med interessenter i projektarbejde
- Psykisk arbejdsmiljø og sygefravær: Når trivslen viser tænder
- Forandringsprocesser og –reaktioner i organisationer
- At arbejde med dilemmaer: tværfagligt samarbejde om livstruende sygdomme
- Ledelse og forskellige typer af medarbejdersamtaler
- Tværfagligt samarbejde og kommunikation i opgaveløsningen
- Ændringsprocesser og reaktioner i organisationer/sygehusafdelinger
Kliniske problemstillinger
- Bodyimage og seksualitet – ved somatisk sygdom. Set fra patientens perspektiv og fra de professionelles
- Kronisk sygdom – perspektiver for patienten og de professionelle
- Professionelle med pårørende i fokus
- Kræft, sorg og depression – hvordan skelne og handle som professionel?
- At være pårørende til person ramt af alvorlig/kronisk sygdom
- Angst og alvorlig/kronisk sygdom
- Angst og åndenød
- Kropsopfattelse og kronisk sygdom
- Børn som pårørende til alvorlig syge mennesker – Hvad forstår børn? Hvordan reagerer børn? Hvad skal børn have at vide? Hvordan støtte børn?
- Arbejde med alvorligt syge/døende patienter – problemstillinger, reaktioner og handlemuligheder.
- Kriseintervention for professionelle – at arbejde i krisefeltet. Reaktioner, håndtering